خانه > نقد ادبی > کتاب نیمه غایب، حسین ثناپور

کتاب نیمه غایب، حسین ثناپور

کتابی که امروز میخوام بهتون معرفی کنم چند سال پیش خونده بودم ولی دیروز تونستم بازخوانیش کنم. برای اینکه داستان رو لو ندم سعی می کنم سربسته بگم.

نیمه غایب، حسین ثناپور

گرچه خواندن نیمه غایب کمی سخته، ولی ارزشش رو داره! نیمه غایب داستانیه که در دهه شصت اتفاق میفته. شروع داستان در 14 اردیبهشت 1369 اتفاق میفته. کتاب به پنج بخش تقسیم شده که به ترتیب عبارتند از: «مراسم تشیع» ، «مراسم خواستگاری» ، «مراسم قربان» ، «مراسم وصل» و «مراسم معارفه».
شخصیت های اصلی این داستان شامل پنج دانشجو است که در طول داستان اتفاقاتی را رقم می زنند.
شخصیت سیمیندخت، بسیار جالب طراحی شده، در طول داستان گرچه در دیدگاه اول به نظر می رسه که دارای پرسوناژ ساکن و ثابتی هست، ولی در واقع دارای گستره پرسوناژی جالبیه، تغییر و تبدیل بین «عشق»، «منطق»، «نفرت» و «بی تفاوتی» در تمام قسمت هایی که به سیمیندخت می پردازه قابل برداشت هست.
تجربیاتی که سیمیندخت برای درک وضعیت مادرش به دست خود رقم میزنه، خواننده را به این فکر وا می داره که آیا رفتارهای خودش و دوستان و نزدیکانش می تونه شبیح این نوع رفتاری باشه؟
نویسنده داستان در هر قسمتی از داستان که امکان داشته، نتیجه گیری رو به خواننده واگذار کرده. این باعث شده که خوندن داستان مقداری سخت تر از حد معمول باشه. از طرفی به نظر من، نثر نه چندان روان حسین ثناپور در نحوه خوندن داستان موثره.
گریزهای داستان به گذشته، آینده یا تفکرات شخصیت مورد نظر در جاهایی بسیار عالی طراحی شده، ولی در برخی موارد خسته کننده و دور از انتظار به نظر می رسه.

در هر صورت خوندن این کتاب رو به علاقمندان کتاب خوانی پیشنهاد می کنم. این رمان حرف های زیادی برای گفتن داره. نسخه ای که من در اختیار دارم چاپ دهم این داستان هست که در 82 چاپ شده. همچنین این داستان در سال 1378 «جایزه مرگان» رو به عنوان «بهترین رمان سال» برنده شده.
حسین ثناپور 3 اثر دیگه هم داره که مجموعه داستانهای کوتاه هستن، البته من نخوندمشون، و از کیفیتشون هم مطلع نیستم

توصیه می کنم این رمان رو در یک روز بخونید تا ضرب آهنگ داستان از دستتون خارج نشه.

نظرت چیه؟

دسته‌ها:نقد ادبی
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

