خانه > نقد ادبی > کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوب ها، رضا قاسمی

کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوب ها، رضا قاسمی

این روزهای تعطیلات عید فرصت خوبی بود که برخی کتاب هایی رو که دوست داشتم بخونم یا بازخوانی کنم. چند کتاب رو خوندم که سعی می کنم در این چند روز برداشت خودم رو بیان کنم، شاید برای شما هم جالب باشه و خواننده بشید!
کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوبها رو در همون سال انتشارش (احتمالا 80) خوندم و این روزها تونستم بازخوانیش کنم. (البته نسخه ای که من دارم جلدش با چاپهای جدید که عکسشو اینجا گذاشتم فرق داره)

شروع سهمگین این کتاب از ابتدا نوید هیجان مبهمی رو میده. راوی داستان که خودش شخصیت اصلی هم هست با طرز فکر و دیدگاه جالبش به مسایل، زندگی خودش رو در بازه زمانی تا پیش از فرو رفتن چاقو در کمرش شرح میده!
نوشتار داستان برای من بسیار جالب و فرح بخشه، در تمامی قسمتهای داستان نویسنده با گریز به مسایل جانبی طوری خواننده رو پیش میبره که مدتی از اتفاق در حال وقوع منحرف میشه و سپس به یکباره داستان رو پی میگیره و خواننده تازه متوجه میشه که چرا این گریز زده شده!
این طرز نوشتن داستان چون ذکاوت و هوشیاری خواننده رو قلقلک میده بسیار جالب و قابل توجه هست.
از این گذشته در این داستان به شکل بسیار جالبی به مسایلی پرداخته شده که تا پیش از این در کتابهای مجاز منتشر شده، خیلی کم شاهد بحث در مورد اونها بودیم. از این جمله میتوان به ارتباط بسیار جالب «رعنا» (یکی از شخصیت های داستان) با عده ای مرد (از جمله شخصیت اصلی) در کشور فرانسه اشاره کرد.
همچنین شرح برخی از رفتارهای زیرکانه ایرانی های مقیم خارج از کشور برای فرار از سرزنش بابت ایرانی بودن به شکل جالب و مسخره ای بیان میشه. برای مثال وقتی یکی از شخصیت های داستان در جواب دختری که از اون میپرسه اهل کجاست نام شهر «قم» رو با لهجه غلیظی تلفظ میکنه که «رم» به نظر برسه، نویسنده هم به شخصیت ذاتا مذهبی ایرانی که نمیخاد دروغ بگه و هم شخصیت فریبکار اون اشاره میکنه.
این طرز نوشتن رو خیلی دوست دارم، چون به خوبی تاثیر نویسنده و جریان فکری اون رو نشون میده. این داستان وقتی برای اولین بار خونده میشه شاید حس عجیبی بین توهین آمیز بودن و تمسخر در اون دیده میشه. ولی بعد که به اون فکر کنیم میبینیم که احتمالا نویسنده خواسته بخشی از معضلاتی رو که در جامعه میانسال ایران وجود داره و واقع شدن بین دو نسل متفاوت باعث به وجود آمدن اون بوده رو به نمایش بزاره.
بخش دیگه ای از داستان که با واقعیات این چند ساله ایران هماهنگی بسیار جالبی داره، بخش 15 هم از فصلی با نام یک «سطح نقره یی محو» هست که شروع اون به چند پاراگراف هست که به مقایسه شباهت تاریخچه اختراع زن مدرن ایرانی با تاریخچه اختراع اتومبیل پرداخته و به شیوه جالبی رعنا رو نمونه کامل از میانه این اختراع معرفی میکنه و بعد با گفتن جمله «… بگذریم. چه فایده ای دارد گفتن این حرف ها؟» خواننده رو در مخلوطی از خنده، تعجب و تفکر رها میکنه!

از ذکر جزئیات بیشتر خودداری میکنم و به شما توصیه میکنم این کتاب رو حتما بخونید. لازم به ذکره که این کتاب برنده جایزه «بهترین رمان اول سال 80 بنیاد گلشیری» ، «بهترین رمان سال 80 منتقدین مطبوعات» و «رمان تحسین شده سال 80 جایزه مهرگان ادب» شده.
برای من خیلی جالبه که رمانی با این همه حرف برای گفتن چطور در 191 صفحه خلاصه شده بدون اینکه هیچ کم و کاستی در اون احساس بشه.

نظرت چیه؟

دسته‌ها:نقد ادبی
  1. Akbar Torabi
    مارس 23, 2008 در 17:29

    به نظر من هم كتاب فوق العاده ايي من اين كتاب رو تو سال هشتاد وسه ودر روز سوم بهمن ماه خوندم ، الان كه فكر مي كنم متوجه مي شم كه به يك ريويو احتياج دارم ، فقط با اجازه مي خواهم نام پنج فصل اين كتاب رو اينجا ذكر كنم
    پس با اجازه
    فصل اول
    نه گابيك ، اينجا نه
    فصل دوم يك سطح نقره يي محو
    فصل سوم
    حضوري از جنس حضور حرف
    فصل چهارم
    در اندوه درياي گم شده
    و فصل پنجم
    جوراب هاي دستباف كاره ايران
    در آخر پيشنهاد مي كنم كه لذت خوندن (چاه بابل) ديگر اثره رضا قاسمي رو از دست ندين

    rezafgassemi.org

    اين آددرس سايت رضا قاسمي كه فيلتره با فيلتر شكن بايد وارد بشيد ، ولي وقتي دخول كردين انگار كه افتادين تو خمره عسل يه كتاب خونه داره كه نگو و نپرس

  2. Akbar Torabi
    مارس 23, 2008 در 17:30

    rezaghassemi.org

  3. OBEYD
    سپتامبر 10, 2008 در 05:53

    سلام.من هم همن روز پیش این داستان را تمام کردم.واقعا عالی بود.پرشهای زمانی که در ان داستان دیده میشد جالب بود.البته در بعضی از فصلها با توجه به ساختار داستان ناخداگاه یاد کتابهایی مثل صد سال تنهایی یا فیلم دیگران افتادم.در کل کتاب جالبیه ولی چاه بابل را بیشتر میپسندم.
    یا علی…

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

