خانه > نقد ادبی > کتاب شبح اپرای پاریس، سوزان کی

کتاب شبح اپرای پاریس، سوزان کی

وقتی اولین بار در سال 79 این داستان رو خوندم تا مدتها بهش فکر میکردم، خودم رو در موقعیتهای مختلفی جای شخصیت داستان میگذاشتم و به نویسنده درود میفرستادم که با چه دقت و ظرافتی …
حالا که در موقعیتی قرار گرفتم که بدون آگاهی از هیچ دلیلی و بدون در اختیار داشتن فرصتی برای نشون دادم خودم، در دوستی شکست خوردم، دوباره خوانی این داستان بهم کمک کرد که به خودم یادآوری کنم که مردم در پذیرفتن و نپذیرفتن مسایل نیازی به رجوع به عقل و دلیل ندارن. بلکه تصمیمشون فقط بر اساس احساسه، هرچند خیلی هم سعی در فکر کردن داشته باشن و احساس ذاتا قابل پیش بینی نیست، از طرفی آدمها مختار به ارائه هر رفتاری هستن، یعنی نمیشه اونها رو مجبور کرد با چشم ما ببینن. پس هیچ ایرادی هم نمیشه بهشون گرفت.

اگر بخوام این کتاب رو در یک جمله خلاصه کنم باید بگم: داستانی در مورد یک نابغه افسانه ای که به خاطر عدم سازگاری با شرایط زندگی در اجتماع توسط خانواده و اجتماع طرد شده و در تضاد و تقابل با اونها یک تراژدی آفریده.

سوزان کی (نویسنده داستان) خودش در وصف این داستان اینچنین میگه:
«شبحی را که در این کتاب نشان داده میشود، شامل تمام برداشت های گوناگون از این شخصیت در دو قرن اخیر است و بدیهی است که مدیون آفریننده نخستین آن، مالرو، است. البته دگرگونی و تغییر شکل تا آنجا که با طراحی تخیل من هماهنگ باشد، ناگزیر بود. شخصیت افسانه ای دارای جذابیتی مسحور کننده است که زمان نمیشناسد و من تردید ندارم که فرایند برداشتهای نو از آن، در قرنهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.»

چون قصد ندارم موضوع داستان رو لو بدم، فقط به این نکته اشاره میکنم که این کتاب 499 صفحه ای که در سال 1990 منتشر شده، نشون میده که چطور امکان داره که یک نفر انسان، هرچقدر هم که دارای استعدادهای خارق العاده و عجیب و هنر ناب باشه، به خاطر پذیرفته نشدن در جامعه زندگیش دگرگون میشه و نمیتونه به عنوان یک انسان معمولی زندگی کنه.
البته برعکس این هم درسته، که یک انسان چطور وقتی که در جامعه پذیرفته نمیشه، این فرصت رو پیدا میکنه که با مکاشفه در خودش بتونه استعدادهایی رو شکوفا کنه و توانایی هایی رو بروز بده که از انسانهای معمولی بر نمیاد.

من معتقد هستم که به طور کلی این یک اجبار ابدی در زندگی ماست که با هر انتخابی، ناگزیر باید داشته هایی رو کنار بگذاریم، تا بتونیم چیزهای جدیدی رو جایگزین اونها کنیم. یا به عبارت دیگه، «اکثر اوقات در هنگام انتخاب کردن آدم مجبوره برای چیزی که قطعیتش مورد شک هست، چیزی رو که در قطعیتش یقین هست، فدا کنه. حالا اگه ارزش چیزی که به دست اومده بیشتر باشه، آدم زندگیش رو برده واگر ارزشش کمتر باشه، باخته!»
بی شک «شبح اپرای پاریس» داستانیه که به خوبی این موضوع رو به ما نشون میده. هرچند در موقعیتهای غیر معمول و نا آشنا …

شخصیت پردازی بی نظیر، تفسیر به موقع و مناسب مکانها و زمانها، و روایت بسیار خوب، همگی دست به دست هم دادن که این داستان به بهترین شکل خواننده رو به دل داستان بکشه و با همراهی شخصیتهای داستان لحظات تراژدی، غم، خشونت، شادی، لذت و گریستن رو رقم بزنه.
روایت داستان از زبان چندین شخصیت درگیر در داستان، ضمن نشان دادن توانایی نویسنده در درک احساسات موجودات عالم، شرایطی رو برای خواننده به وجود میاره که با حدس زدن بسیاری مطالب، ذهنش به فعالیت وادار بشه و از استدلال لذت ببره.
البته در طول داستان و بعد از مدتی صحت و درستی استدلال های خواننده مشخص میشه و خواننده در خماری باقی نمیمونه.

در کل توصیه میکنم که حتما این رمان رو بخونید. این کتاب جزو معدود کتابهای جدیدی هست که واقعا میشه اسم یک «رمان» رو روی اون گذاشت. نسخه ای که من در اختیار دارم چاپ اول هست که نشر چشمه منتشر کرده، و توسط خانم ملیحه محمدی به خوبی به فارسی ترجمه شده.
کتابی که در حال حاضر در بازار موجوده در سال 85 چاپ شده و جلد اون با کتابی که من در اختیار دارم متفاوته. البته قیمت اون هم دو برابر شده.

نظرت چیه؟

دسته‌ها:نقد ادبی
  1. NeMeSiS
    مارس 26, 2008 در 03:18

    شبح اپرا را به انگلیسی خوانده‌ام. خیلی خیلی سال پیش، گمانم 76 بود.
    کتاب خوبیست.

    فرصت‌ها را باید شکار کرد، اگر در پی‌اشان باشی به دست‌شان می‌آوری. خوب نیست اشتباهاتت را اینطوری توجیه کنی .

    سلام.

  2. r.amon
    مارس 26, 2008 در 04:26

    سلام
    بابا فعاليت!

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

