خانه > نقد ادبی > کتاب کبوتر، پگاه بختیاری

کتاب کبوتر، پگاه بختیاری

وقتی کتاب کبوتر را خواندم، دقیقا همان ویژگی ها و ضعف هایی که بر کتاب من دختر نیستم پگاه بختیاری گرفتم به نظرم رسید. ضرب آهنگ مناسب، موضوع جالب و رواید بد.
بعد از خواندن چند کتاب از پگاه بختیاری میتوانم بگویم که او دارای درک عمیقی از اجتماع و روابط اجتماعی مردم و معضلات و مشکلات آن است. این درک عمیق احتمالا همراه با ذکاوت وی در طرح داستان های جالب همراه شده است.
کتاب کبوتر داستان دختری به همین نام است که اگر از نام عجیبش که برای هیچ یک از شخصیتهای داستان تعجب بر انگیز نیست برای ما نیز تعجب بر انگیز نباشد، ولی رفتارش، افکارش و تقابل میان عشق و عقلش نمونه کامل و جذابی از بی ثباتی و بی مایگی نوجوانان امروز است.
وقتی شروع به خواندن کتاب کردم روایت فصول ابتدایی تا فصل پنجم به نظرم بسیار ساده میرسید، ولی همچنان که جلوتر میرفتم متوجه شدم که احتمالا قصد نویسنده هم همین بود که خواننده چنین برداشتی داشته باشد! ولی با جلو رفتن داستان برداشت خواننده نیز تغییر میکند، ولی به طور کلی میتوانم بگویم که روایت داستان قوی نیست.
من فکر میکنم که پگاه بختیاری بالاخره یک روز، زمانی که رمز روایت بهتر و تاثیر گذاری بیشتر بر خواننده را دقیقتر کشف کند، به این نتیجه خواهد رسید که برخی از کتابهایش را بازنویسی کند! البته احتمالا این کار را نخواهد کرد 😉
به اعتقاد من به عنوان یک خواننده، موضوع داستان کبوتر، نشان دادن نسبی بودن مفاهیمی مانند: عشق، علاقه، تنفر، مردانگی، نامردی، خیانت و وفاداری است. نویسنده در بخشهایی از داستان تقابل این مفاهیم را از دیدگاه دو شخصیت داستان طوری روایت میکند که خواننده حق را به خائن و نامرد میدهد، ولی در عین حال میداند که نباید چنین کند. حال لزوما این وفادار و مرد نیستند که حق زندگی دارند بلکه دنیا روی خوشش را به خائن و نامرد هم نشان میدهد ….!
به همین دلایل است که تصور میکنم بهتر بود این کتاب به جای کبوتر، نام دیگری داشت، چرا که کبوتر و داستانش فقط وسیله ای است برای بیان اعتقادات نویسنده که نقش تعیین کننده ای در این فرایند ندارد! احتمالا به همین دلیل است که نویسنده داستان را با همان تعجیلی که آغاز نموده به پایان برده است….

در انتها تنها چیزی که در این میان درست درک نکردم، طرح رو و پشت جلد کتاب بود…

به شما توصیه میکنم که اگر علاقمند به تحلیل های اجتماعی هستید این کتاب را بخوانید. ولی دچار پیش داوری نشوید! خواندن نصف این داستان طاقت فرسا و نیم دیگرش روان و راحت است. با این وجود ارزش خواندن دارد.

دسته‌ها:نقد ادبی
  1. tinД
    اوت 27, 2008 در 00:12

    ta hala az in nevisande ketabi nakhoondam.baraye haminam nemitoonam nazari bedam.

  2. davod rad....
    دسامبر 18, 2012 در 01:36

    سلام من از کتاباتون خوشم اومده اگر میشه برام ایمیل کنید من خانم بختیاری رو میشناسم خیلی نویسنده خوبین ایشون هم بنده را میشناسن borjidavod@gmail.com

    • Dejavu
      دسامبر 26, 2012 در 22:09

      سلام، کتابهای من متاسفانه به دلیل عدم صدور مجوز منتشر نشدن. لذا قابل ارائه نیستن…

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

