خانه > نقد ادبی > کتاب پارسیان و من، آرمان آرین

کتاب پارسیان و من، آرمان آرین

سپتامبر 25, 2008 بیان دیدگاه Go to comments

وقتی 15 سال داشتم، سعی بسیاری میکردم که داستانهای قدیمی ایرانی، از جمله شاهنامه فردوسی را مطالعه کنم. ولی هیچ وقت نتوانستم ارتباط مطلوبی با نثر های کهن برقرار کنم، از این رو سعیم بی نتیجه ماند! همان موقع در این فکر بودم که چه خوب بود اگر این داستانها به نثر امروزی و داستان وار در اختیار مردم قرار میگرفت تا آشنایی با این داستانها علاقمندی را در ذهن خواننده ایجاد کند که رغبت خواندن متن اصلی را نیز بیابد.
بی شک، آرمان آرین به خوبی از پس این کار بر آمده و آرزوی من را برآورده کرده است. من بسیار شرمنده هستم که مجموعه سه جلدی پارسان و من برای مدت طولانی، از نمایشگاه کتاب 87 تا به حال در نوبت مطالعه من باقی بود و در کتابخانه من خاک خورد تا بالاخره آن را خواندم. این کتاب را با امضای آرمان آرین در نمایشگاه کتاب از ایشان دریافت کردم و امروز از ملاقات با ایشان بسیار مفتخرم.
این مجموعه در سه جلد با نامهای: کاخ اژدها (داستان ضحاک ماردوش) ، راز کوه پرنده (رستم دستان) و رستاخیز فرا میرسد (کورش بزرگ) توسط نشر موج منتشر شده که خوانندگان میتوانند آنها را به صورت جدا، یا به شکل یک کتاب خریداری نمایند.
یکی از نکات جالبی که پس از خواندن این کتاب متوجه آن شدم، تغییر دیدگاهم نسبت به رستم دستان بود. پیش از این همواره از رستم تصویر مردی را داشتم که سزاوار پهلوان و قهرمان بودن نیست و همواره با فریبکاری نبردهایش را به نفع خویش به پایان میبرده! ولی با خواندن این داستان دیدگاهم تغییر کرد.
نثر این کتاب بسیار روان و جذاب است و خواننده را به ادامه داستان ترغیب میکند. چنانکه من کل سه کتاب را در دو روز مطالعه کردم. شاید تنها ایرادی را که بشود به این مجموعه گرفت، تکراری شدن روایت داستان در اواسط کتاب سوم است. در واقع وقتی که هر سه جلد را پشت سر هم و بدون وقفه مطالعه کردم به این نکته پی بردم که آغاز داستانها به هم شباهت دارند (که البته این یک عیب محسوب نمیشود) و شکل گیری داستان و نحوه روایت از زبان اول شخص ناظر بر داستان کمی خواننده را خسته میکند، که البته این ایراد با جذابیت داستان پوشش داده میشود.
به شما توصیه میکنم که حتما این داستان را مطالعه کنید، واقعا ارزش وقت گذاشتن و خواندن را دارد، خصوصا که به داستان های کهن ایرانی پرداخته که به آرامی میروند که در سایه فرهنگ عربی و غربی که این روزها بر جامعه ما توسط دو گروه تند رو و مخالف (و البته من معتقدم هر دو دیدگاه به خطا میروند) تحمیل میشوند، رو به فراموشی بسپارند….
این مجموعه در سه کتاب که به ترتیب 224، 288 و 240 صفحه هستند توسط نشر موج منتشر شده است و تا کنون جوایز زیر را از آن خود کرده است:
برنده جایزه بیست و سومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی 1384
برنده لوح تقدیر از جشنواره مهرگان ادب (پکا) 1384
برنده جایزه پنجمین دوره کتاب شهید غنی پور 1384
برنده جشنواره شورای کتاب کودک 1385
برنده لوح تقدیر از جشنواره مهرگان ادب 1385

دسته‌ها:نقد ادبی
  1. //\/\\
    سپتامبر 27, 2008 در 01:04

    خوشا به حالت! كلا آدم حسودي نيستم اما در مواقعي هم حسادت مي‌كنم مث الان به تو كه تند تند داري كتاب مي‌خوني … دلم تنگ شده براي خواندن …سينما رفتن …

  2. Babak Soroush
    نوامبر 28, 2008 در 10:09

    dorood bar shoma, mibakhshid mikhastam bedoonam ke shoma rahe tamas ba aghaye Aryan ro midoonid?

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

