خانه > نقد ادبی > کتاب فرشته های لعنت شده، پگاه بختیاری

کتاب فرشته های لعنت شده، پگاه بختیاری

سپتامبر 27, 2008 بیان دیدگاه Go to comments
پیش از این تمامی کتابهای پگاه بختیاری، به جز هفت شلیک تا زندگی را مورد مطالعه و نقد قرار داده بودم. اینبار نیز به بهانه انتشار آخرین کتاب این نویسنده با نام فرشته های لعنت شده دست به نقد برده ام!
مطالعه کتاب های پگاه بختیاری ویژگی خاصی دارد. من پس از مطالعه کلیه آثار منتشر شده وی به این نکته پی بردم که پگاه بختیاری شناخت کاملی از جامعه فعلی ایران و رفتارهای خاص مردم این سرزمین دارد.
در یکی از نقد های قدیمی همین وبلاگ، توضیحی در مورد دیدگاه هنرمندان در خصوص هنر داده بودم، قصد ندارم مطالب تکراری را دوباره بیان کنم، ولی به طور خلاصه میتوانم بگویم که هنرمندان دو دسته اند، گروهی هنر را فقط برای هنر بودن و زیبایی هنری میخواهند، و گروهی دیگر هنر را دارای پیامی برای ارتقا هستی انسان و انتقال مفاهیم از دید هنرمند به هنرپسند میدانند. بی شک این نویسنده از گروه دوم است، و البته فکر میکنم که در کارش نیز موفق بوده.
فرشته های لعنت شده دارای همان حال و هوای داستانهای پگاه بختیاری، با روایت آسان و همه پسند و ساده و در عین حال هوشمندانه است که خواننده های نا آشنا با نثرش را کمی دلخور میکند ولی به زودی این دلخوری رنگ میبازد و از یاد میرود.
نگاه از بالا به داستان نشان میدهد که نویسنده تاکید داشته که حتما برداشت خواننده از داستان همانگونه باشد که او میخواهد. این ویژگی نثر پگاه بختیاری در تمام آثارش کمابیش دیده میشود.
خیلی متاسف هستم که این کتاب مانند بقیه آثار این نویسنده خوب توسط نشر علم منتشر شده است. این انتشارات گرچه بسیار پر آوازه است، لیکن خواندن کتب این انتشاراتی به من نشان داده که کیفیت انتشار به هیچ وجه برای این نشر پر قدمت اهمیت ندارد. کتاب بسیار بد ویراستاری شده، اشتباهات املایی و تایپی بسیاری در آن موجود است و کیفیت چاپ بسیار بد است. در صفحات زیادی بخشی از مطالب چاپ نشده و یا صفحات دارای لکه های روغنی هستند! کیفیت کاغذ نیز اصلا خوب نیست.
همچنین نشر علم با طراحی های روی جلد ساده انگارانه و بسیار سطحی ارزش کار خوب نویسندگان را بسیار کاهش میدهد و کتاب را در دید بسیاری از خوانندگان کم ارزش و عامی جلوه میدهد.
ولی با این وجود از شما خواهش میکنم که به روی جلد این کتاب توجه نکنید و چشم بسته آن را خریداری کنید تا بتوانید از داستان جالب آن بهره ببرید. به راستی بسی جای تاسف دارد که از شخصیتهای این داستان امروزه در جامعه ما به وفور یافت میشود و …. و باید به هوشمندی نویسنده در انتخاب این موضوع آفرین گفت.
این کتاب در 402 صفحه توسط نشر علم منتشر شده است.
دسته‌ها:نقد ادبی
  1. سارا
    اکتبر 4, 2008 در 22:56

    من به راستي از اين بلاگ لذت مي برم
    خوب باشي

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

